Soalan Lazim – Bagaimana boleh saya menjadi Rakyat CARE Bank Rakyat?
1. Apakah syarat-syarat layak Rakyat CARE Bank Rakyat?
- Mempunyai lesen/permit/daftar perniagaan yang sah dikeluarkan oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) atau Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).
- Mempunyai premis perniagaan yang tetap.
- Mempunyai perniagaan yang maju dan telah menjalankan perniagaan selama 2 tahun.
- Aktiviti perniagaan yang dijalankan adalah tidak bertentangan dengan shariah.
- Kawasan premis perniagaan mestilah menerima liputan talian yang luas.
- Rakyat berdekatan atau 5km dari Rakyat CARE yang lain.
- Mempunyai waktu beroperasi minimum 5 hari seminggu dan 5 jam sehari.
- Mempunyai rekod kewangan yang baik.
- Tidak muflis (bankrap).
2. Apakah tatacara permohonan Rakyat CARE?
- Pemohon boleh memohon untuk menjadi ejen dengan:
- Mengunjungi cawangan terdekat Bank Rakyat:
Sila isi dan serahkan Borang Permohonan Rakyat CARE bersama dokumen-dokumen berkaitan
ATAU - Menghubungi Pusat Panggilan Bank Rakyat:
Berikan maklumat ejen kepada Pegawai Pusat Panggilan Bank Rakyat.
- Mengunjungi cawangan terdekat Bank Rakyat:
- Pihak Bank memproses permohonan Rakyat CARE.
- Pihak Bank meghubungi ejen yang berjaya.
3. Apakah dokumen - dokumen yang perlu disediakan pemohon?
- Salinan MyKAD pemohon.
- Salinan Lesen Perniagaan.
- Profile Koperasi/Syarikat (sekiranya ada).
- Laporan Kewangan terkini dan;
- Dokumen tambahan:
- Sekiranya Perkongsian
- Surat Kebenaran Rakyat Kongsi
- Sekiranya Koperasi
- Undang-undang Kecil (Koperasi)
- Sekiranya Syarikat Sdn. Bhd.
- Borang 24 (salinan diakui sah)
- Borang 49 (salinan diakui sah)
- Memorandum & Artikel (salinan diakui sah)
Kadar, fi dan caj yang dipaparkan adalah efektif mulai 1 April 2019 berikutan pelaksanaan SST berkadar 6% mulai 1 September 2018. Tertakluk kepada terma dan syarat.
Untuk sebarang pertanyaan, sila kunjungi mana-mana cawangan terdekat atau hubungi Pusat Panggilan tele-Rakyat kami ditalian 1-300-80-5454.*Tertakluk kepada terma dan syarat